Dernier cours

21-05-2017

Het is zover, ik had mijn laatste avondles Frans en mijn laatste lesdag op Helmo. Hier zit het er dus bijna op maar wat kijk ik uit naar mijn diploma!

Vorige week had ik mijn laatste twee avondlessen Frans, deze week had ik een schriftelijk en een mondeling examen op niveau B1+. Dit verliep goed, eerst kregen we een leestekst waarover we vragen moesten beantwoorden. Hierna schreven we zelf een tekst over de inhoud van het verhaal, de tweede puberteit na een Erasmus-ervaring. Tenslotte beluisterden we een fragment over het Finse onderwijssysteem waarover we vragen beantwoordden.
Het mondeling examen verliep op een rustige, gezellige manier. Patricia en ik zochten beide een Franstalig artikel op waarover we hierna samen met de prof praatten. Ik koos een artikel over een vrouw die werd aangevallen door een man na een ontmoeting via Tinder, Patricia vond een artikel over acht tips bij het studeren op het laatste moment.
Ik heb een goed gevoel over beide examens, de leerkracht zei dat we zeer zelfzeker en vlot spraken tijdens ons mondeling examen. Ook de punten van @lter worden hier nog bijgeteld voor 25%, dit zijn online oefeningen die we doorheen de voorbije maanden moesten oplossen.

Ook de lessen op Helmo liepen op zijn eind, mijn laatste lesdag zit erop sinds vrijdag. Ik had de voorbije twee weken vooral nog lessen die mij voorbereidden op mijn examens hier.
Bij muziek voerden we al twee groepswerken uit die meetellen voor de examens. Bij de eerste moesten we een ritmisch stuk maken aan de hand van een stripverhaal genoemd 'Petit Poilu'. We kozen er enkele fragmentjes uit die we naspeelden met behulp van instrumenten. We mochten niet zingen en geen bekende geluiden uit liedjes gebruiken.
Voor het tweede groepswerk moesten we een les maken aan de hand van enkele liedjes in hetzelfde thema. We begonnen met een liedje over een wandeling in het bos waarbij we meerdere dieren tegenkomen. Hierna brengen we aan de hand van een verhaal nog drie liedjes aan over de drie dieren die voorkomen in het liedje. Ik mag een Nederlandstalig liedje zingen op mijn examen tijdens deze opdracht, ik zing over de eekhoorn 'Ploem de pluimstaart'. 
Tijdens de lessen 'art plastique' oftewel 'beeld' bij ons, knutselden we nog enkele werkjes die in ons portfolio moeten zitten voor het examen. Hierop worden we beoordeeld.

Begin deze week had ik mijn stage-evaluatie op Helmo. Ik kreeg ter plekke de verslagen van mijn mentor en de twee bezoekende docenten te zien, aan de hand hiervan moest ik per competentie de plus- en minpunten die ik terugvond in de verslagen opschrijven. Als ik hiermee klaar was mocht ik het lokaal binnengaan, hier had ik een gesprek met mijn leergroepbegeleider, Madame Boskin. Zij maakte zelf ook al dit document met plus- en minpunten. Ik vertelde haar wat ik genoteerd had per competentie, zij vulde dit aan indien nodig en hierna vertelde ze mijn punt per onderdeel.
Ofwel kreeg je een S voor Satisfaisant (voldoende), ofwel een F voor Faible (zwak) ofwel een NS voor Non satisfaisant (onvoldoende). Ik kreeg voor elke competentie een S, het hoogst haalbare.

Binnenkort beginnen de examens. Volgende week vrijdag, 26 mei, heb ik mijn eerste examen. En wat voor één... Tijdens mijn examen Frans zal ik hetzelfde examen als de andere studenten krijgen. We moeten zelf een gedicht schrijven, een tekst van de tegenwoordige tijd moeten omzetten naar de verleden tijd, gebruik makend van de imparfait, de passé composé en ja hoor... de passé simple.
We zullen ook een verhaal moeten aanvullen, ook hier met het gebruik van die drie tijden. Tenslotte zullen we de nut van het geven van een dictee moeten uitleggen. Dit is dus het examen waar ik het meeste schrik voor heb...

Genoeg over school nu! Met Moederdag was ik thuis, voor mama bracht ik lekkere koekjes van 'Une gaufrette saperlipopette' mee. Het gezelligste en lekkerste bakkertje van Luik. Ze was er dus ook heel blij mee.
Op maandagavond ging ik als verrassing nog eens naar de avondles in Bree, we keken samen naar 'Le Gruffalo'. Een leuke kortfilm waarover ook een kinderboek bestaat. Je kan hem zelf eens bekijken (in het Frans) via deze link: https://filmfra.com/gff.html 


Voordat ik terug naar Luik kwam, ging ik nog langs bij De Potter. Emilie was namelijk jarig! Ik kocht, samen met Luca, een doosje met de allerlekkerste pralines voor haar. Ze had me daar tijdens haar bezoekje aan Bree namelijk al verteld dat ze nog nooit zo mooie pralines zag! Ze was er dus ook heel blij mee en ze vertelde me al dat de praline met framboos en die met passievrucht tot nu toe haar favorieten zijn ;)

Gisteren werkte ik aan mijn actieonderzoek over immersie-onderwijs voor Hasselt. Ik schreef over de verschillen tussen het onderwijs in Vlaanderen en Wallonië. Er zijn meer verschillen dan ik vooraf gedacht had! In de loop van de week probeer ik nog verder te werken aan mijn actieonderzoek, ik formuleer een werkplan dat ik kan gebruiken om Frans aan te leren aan leerlingen in Vlaanderen door de ontdekte techniek van immersie-onderwijs te gebruiken.

Vandaag brengt mama me een bezoekje, we gaan samen naar La Batte voor lekkere groentjes en frisse fruitjes ;) Zo kan ik gezond studeren voor mijn eerste examen!
Hierna maken we samen met enkele andere Erasmus-studenten een wandeling naar de citadel van Luik (op Montagne de Bueren!).

Souhaite-moi bonne chance! 


©2017 Tessa Hertogs
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin