Juf Tessa
Deze keer geen Franstalige titel, ik praat namelijk al drie
weken lang praktisch geen Frans aangezien ik stage liep in een immersieschool. Maar
wat een ervaring was dat!
Mijn stage verliep haast perfect! Ik had niet mooier durven dromen. Zowel mijn mentor als de twee docenten van Helmo die kwamen kijken waren onder de indruk. Ze vertelden me dat ze geen stagiaire aan het werk zagen maar een echte leerkracht.
Maar laten we beginnen bij het begin. Ik moest me de eerste dagen telkens aanpassen aan het niveau van de leerlingen, aangezien Nederlands niet hun moedertaal is moeten al de teksten en mijn instructies hieraan aangepast zijn. Na enkele dagen zat ik volledig op hun niveau, de leerlingen begrepen mij en ik wist tot waar ik met hun kon gaan.
"Si les élèves ne comprennent pas la matière, Tessa explique très bien, avec des autres mots, des exemples, des dessins... pour que c'est plus clair pour les enfants. Elle prend le temps de réexpliquer et elle ne va pas plus loin tant que tout le monde à compris. Très important en immersion!"
Bij de lessen Nederlands ging het over lidwoorden,
zelfstandige naamwoorden, verwijswoorden, bijvoeglijke naamwoorden en hoofdletters
in aardrijkskundige namen. Deze lessen moest ik allemaal volledig zelf maken
aangezien ze geen handleiding gebruiken, de teksten in de handleidingen zijn
namelijk te ingewikkeld.
Het is moeilijk om anderstalige leerlingen aan te leren wanneer we 'de' en
wanneer we 'het' gebruiken. Het genus van een woord vinden was dan weer makkelijk
omdat zij 'le/un' en 'la/une' gebruiken.
Om de kennis vast te zetten op het einde van mijn stage liet ik de leerlingen
een stelopdracht maken waarin al deze nieuwe kennis aan bod moest komen. De
leerlingen moesten uit een vooropgestelde lijst bijvoeglijke en zelfstandige
naamwoorden een titel kiezen die evenwijdig liep met mijn thema van WO: Rondje
om de wereld. Het verbeteren van de opdrachten was moeilijk, de zinsbouw van de
leerlingen is natuurlijk niet perfect. Ik moest soms aardig puzzelen om het
verhaal te snappen.

Zoals je in mijn vorige blog kon lezen, bereidden de
leerlingen een presentatie voor over een continent en een oceaan. Deze
presentaties verliepen zeer goed. Ze vonden al de gevraagde informatie en
brachten deze op een leuke manier voor de klas. Na dit thema ging het tijdens
WO over techniek; ik gaf lessen over tandwielen, hefbomen en katrollen.
Tijdens de les hefbomen en katrollen kwam een docent mij beoordelen. Ze was
zeer enthousiast over mijn manier van lesgeven, mijn rustige manier van werken
enz. Ze vond echter dat de werkblaadjes te eenvoudig waren voor leerlingen van
het zesde leerjaar. Hier hebben juf Kim en ik op geantwoord dat dit inderdaad
zo was als ik voor een standaard zesde leerjaar stond. Aangezien ik les gaf
in een immersieschool waren de werkblaadjes volledig op het niveau van de
leerlingen. Had ik moeilijkere woordenschat gebruikt, hadden de leerlingen de
oefeningen niet begrepen en het doel niet bereikt. Nu bereikten de leerlingen
hetzelfde doel maar met oefeningen en woordenschat op hun niveau.
Ik gaf ook enkele lessen muzische vorming die meetellen voor
mijn examens op Helmo. Tijdens de les muziek moesten de leerlingen het ritme
ervaren op Shape of you van Ed Sheeran. Hierna maakten ze zelf een compositie
op dit lied aan de hand van luciferdoosjes, kranten, bekertjes... Ik gaf deze les
twee keer, één keer in het vijfde en één keer in het zesde leerjaar. Ik merkte
dat het de tweede keer beter ging en dat ik automatisch enkele dingen aanpaste
die niet zo goed gingen tijdens de eerste keer.
Helmo verwachtte van mij dat ik tijdens 'art plastique' rond een kunstenaar
werkte. Ik koos Liliana Porter uit, liet de leerlingen haar werk ontdekken via
een les begrijpend lezen van Nederlands en liet hun hierna zelf aan het werk
gaan met Playmobil-mannetjes en tablets. Het resultaat van deze toffe les zie
je hieronder.
Gedurende de laatste week zaten we vaker in de feestzaal als
in de klas, zaterdag 6 mei vond namelijk het schoolfeest plaats. Aangezien de
leerlingen van P2 en P5 samen een dansje deden op het Vredeslied van Beethoven,
en ze dit op 8 mei ook dansen op de herdenking van WO 1, moesten ze heel vaak
oefenen. Hierdoor veranderde mijn stagerooster constant maar dit bewees dan
weer dat ik me flexibel kon opstellen.
Ik ging zaterdag ook helpen op het schoolfeest, ik zorgde ervoor dat de
kleuters niet te veel kabaal maakten in de gang tijdens het wachten om op het
podium te gaan en hielp de rest van de dag achter de toog. Hierdoor creëerde ik
een andere band met de leerkrachten en sloot ik mijn stage op een leuke manier
af.
De directeur van de school stelde me al een halftijdse job voor in zijn school,
dit aanbod heb ik jammer genoeg moeten afslaan aangezien het te ver is om elke
dag naar Luik te rijden met de auto. Hier bovenop komt dan nog het feit dat je
al om 7 uur in Luik moet zijn om nog een parking te kunnen bemachtigen. Jammer
maar helaas...
Nu mijn stage afgelopen is, heb ik nog twee weken les op Helmo, hierna heb ik een week blok om dan te beginnen aan mijn examens. Deze duren tot 8 juni. Ik heb nog twee keer avondles Frans deze week, volgende week heb ik ook daar mijn examens. Spannend!
Om af te sluiten nog een mooi eindwoord van mijn mentor, juf Kim.
"Tessa ne doit pas avoir peur. Elle sait enseigner, gérer une classe. Elle peut être fière d'elle pour ce stage. Selon moi, Tessa est prêt pour travailler dans une classe, traditionelle et immersion."